Het jaar 2023 ligt inmiddels al weer even achter ons. Hoewel het stil was op dit platform, hebben wij achter de schermen natuurlijk niet stil gezeten! Met veel plezier brengen we jullie op de hoogte van de vruchten die we nu kunnen plukken van het werk dat we in 2022-2023 hebben gedaan.
Allereerst zijn we erg trots op de toekenning door Regieorgaan SIA van het Raak-Pro project LEVERAGE, waarin het LEV-KC samen met de Breda University of Applied Sciences (BUAS), de TU Eindhoven en een groot en divers consortium van praktijkpartners zal samenwerken om de volgende vraag te beantwoorden:
Wat is de potentie van LEVs voor de mobiliteitstransitie en hoe kan deze optimaal worden benut door een betere integratie van LEVs in het mobiliteitssysteem en het mobiliteitsbeleid en door ene effectieve governance van de samenwerking tussen publieke en private stakeholders?
Op 8 januari 2024 is dit project officieel gestart, en op 27 februari komen we met partners en geïnteresseerden samen tijdens de kick-off bij BUAS in Breda. Voor meer informatie zie bericht over LEVERAGE.
Met de groei van het aantal LEVs komt ook het opladen steeds nadrukkelijker op de agenda.
In het najaar van 2023 zijn we begonnen met onderzoeksproject ‘LEV: Laad maar’, eveneens gefinancierd door SIA. In dit project werken we samen met drie partners (Birò, NIPV en IQlaad) aan de vraag: Middels welke laad technologieën kan het veilig en toegankelijk laden van LEVs in Nederland worden verbeterd? En in de periode van september ’23 tot en met januari ’24 heeft een groep studenten in de minor Advanced Mobility zich al gebogen over de vraag hoe LEVs kunnen worden ingepast in het Nederlandse mobiliteitssysteem, inclusief de benodigde laad infrastructuur.
Kortom, zowel in het onderzoek als het onderwijs zijn er verschillende ontwikkelingen geweest waar we trots op zijn! Voor 2024 hebben we onszelf ten doel gesteld om jullie via deze website daar met grotere regelmaat deelgenoot van te maken. Graag tot de volgende keer!