Vorige week sloot IenW de consultatie af met betrekking tot het kenteken voor een aantal LEVs.
Vanuit het LEV Kenniscentrum reageerden we kort en bondig:
LEVs vormen een groeiende groep voertuigen met een toenemende rol in het verkeerssysteem. Daartoe is ‘ruimte’ noodzakelijk voor innovatie en ambitie. Vorm, maat en functionaliteit van LEVs zijn daarmee onzekere factoren bij de bepaling van de maatvoering van het kentekenplaatje. Nu reeds bestaan er tal van LEVs (bv. de bakfietsen en stepjes) die kentekenplichtig worden en waarvan de achterzijde van het voertuig, (waar het plaatsje volgens de wet geplaatst moet worden), niet breder is dan 70, 80 of 90 millimeter.
In het voorstel van het Ministerie is het standaard plaatje gelijk aan het blauwe plaatje van scooters (bxh: 145x125mm). Daarbij stelt het Ministerie dat alleen in het geval dat de RDW oordeelt dat het scooterplaatje voor onveiligheid zorgt, een kleiner plaatje van minimaal 80 mm gebruikt kan worden.
Mijn overweging:
– In alle gevallen vormt een plaatje wat breder is dan de achterzijde van het voertuig een verhoogd risico op letsel, zowel voor de bestuurder als omstanders. Dit geldt ook voor de hoogte van het plaatje, met name bij voertuigen met een laag achterspatbord Ik veronderstel dat dit ook steeds het oordeel van de SWOV en RDW zal zijn.
Ter overweging:
– Bepaal dat op alle kentekenplichtige LEVs waarvan de achterzijde van het voertuig smaller is dan 120mm een kentekenplaatje gemonteerd moet worden van minimaal 80 mm breed en 80mm hoog.