Het beleid voor stedelijke mobiliteit is haast overal in Nederland gericht op ‘autoluw’. Dit zal niet alleen de leefbaarheid in de steden vergroten, maar ook bijdragen aan het halen van de klimaatdoelen. Er moet nu dus een antwoord gevonden worden op de vraag hoe deze transitie vormgegeven gaat worden.
In opdracht van branchevereniging DOET bereidt het LEV Kenniscentrum een onderzoek voor naar de potentie van LEV deelconcepten. Kunnen dergelijke concepten helpen bij het terugdringen van autogebruik in de stad?
De potentie van LEV deelconcepten beperkt zich niet tot individueel vervoer met bijvoorbeeld de e-bike, e-scooter en e-step. Verschillende aanbieders dienen zich aan met e-microcars, e-cargobike, e-brom-mobielen en bijvoorbeeld de nieuwe BSO bus. Nederland loopt achter bij de invoering van deze concepten, maar dat biedt ook de kans om te leren van ervaringen in het buitenland.
Na een inventarisatie van bestaande deelconcepten zullen we in dit onderzoek verschillende scenario’s voorleggen aan experts, beleidsmakers en potentiële gebruikers. Daarmee vormen we een beeld van de mogelijke bijdragen van LEV-deelconcepten aan de mobiliteitsbehoefte in de stedelijke omgeving. Dit kan perspectieven bieden voor de beleidsvorming en bijdragen aan de discussies over de strategieën voor de toepassing van LEV-deelconcepten.
Volgende week horen we of de aangevraagde DKTI-IAP subsidie wordt toegekend, daarna kunnen we hopelijk aan de slag.