In het Klimaatakkoord is afgesproken dat onderzocht gaat worden wat de mogelijkheden zijn voor het beschikbaar stellen van parkeerplekken voor elektrische 2- of 3-wielers met bijbehorende laadinfrastructuur. In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat is door HAN Automotive Research een oriënterend onderzoek uitgevoerd naar de behoefte van particuliere en zakelijke gebruikers van elektrische 2- of 3-wielers (Light Electric Vehicles) ten aanzien van parkeer- en laadvoorzieningen in de openbare ruimte.
Het onderzoek bestond uit een deskresearch om algemene kenmerken van LEV’s in kaart te brengen, en een veldonderzoek waarin 19 organisaties hun visie hebben gegeven op parkeer- en laadbehoefte voor LEV’s.
Geen behoefte aan laadfaciliteiten…
Het meest opvallende inzicht dat in dit oriënterende onderzoek naar voren komt, is dat er weinig tot geen behoefte lijkt te bestaan voor openbare laadfaciliteiten voor LEV’s van particulieren eigenaren. De meeste voertuigen hebben een actieradius die voldoende is voor de heen- en terugreis, waardoor tussentijds opladen niet nodig is. Daarnaast kennen de accu’s uit de verschillende LEV’s circa 20 verschillende stekkers, adapters en voltages. Omdat uniformiteit (nog) niet bestaat, laadt men dus in principe op met het eigen laadblok. In de openbare ruimte is dit laadblok niet gezekerd aan een laadpaal en dus diefstalgevoelig en onveilig. In de praktijk laden particuliere eigenaren van LEV’s hun voertuigen dus thuis op.
… maar wel aan parkeervoorzieningen
Hoewel er dus geen behoefte aan laadfaciliteiten lijkt te zijn, klinkt bij betrokken partijen wel een duidelijke roep om goede parkeervoorzieningen voor LEV’s. Gebruikers van LEV’s willen hun voertuig bij voorkeur op een logische en veilige plaats gezekerd wegzetten. LEV-gebruikers zijn niet gebaat bij het veroorzaken van ontoegankelijkheid of onbereikbaarheid van locaties, maar worden – in hun ogen – hier soms wel toe gedwongen door gebrek aan goede stallingsvoorzieningen.
In het parkeerbeleid van de meeste steden heeft alleen de auto een status voor parkeren. Hiervoor zijn duidelijk herkenbare parkeerplaatsen en handhaving geregeld. Juist de onduidelijkheid van de status van de verschillende LEV’s maakt dat veel (potentiële) gebruikers deze stadsvriendelijke micromobiliteit nog niet volledig kunnen omarmen. Per modaliteit zouden duidelijk herkenbare parkeervoorzieningen geregeld moeten worden, zodat de betreffende LEV, maar ook gewone fiets, bakfiets etc. veilig geparkeerd en gezekerd kan worden zonder hinder of problemen te veroorzaken.
Deelconcepten
Ook zakelijke aanbieders van deelconcepten met LEV’s blijken in de meeste gevallen goed in staat de laadbehoefte voor hun activiteiten zelf te regelen. Dit geldt met name voor zogenoemde free floating concepten waarbij voertuigen overal kunnen worden gestald en gevonden worden via een app. Deze aanbieders monteren bijvoorbeeld dubbele accu’s, maken afspraken met andere bedrijven voor parkeren en laden tijdens de inactieve uren of voeren batterijwissels uit. LEV-deelconcepten die gebruik maken van peer-to-peer mobiliteit (waar de voertuigen op door de aanbieder georganiseerde plaatsen gestald moeten worden) zullen wel om laadvoorzieningen in de openbare ruimte vragen, maar deze zullen specifiek voor de eigen LEV’s zijn. Hierbij zullen vooral vergunningen een rol spelen en wordt de elektriciteitsvoorziening met aanbieders geregeld.
Heldere regels
Wat betreft het beleid ten aanzien van parkeren en laden van LEV’s werd sterk gekeken naar de centrale overheid voor algemene regels wat betreft de positie van elke LEV in het verkeer. Vaste regels zouden helderheid geven voor het gebruik. Gemeentes kunnen met deze heldere kaders hun lokale beleid verder invullen. De geïnterviewden geven aan dat duidelijkheid ten aanzien van de parkeerregels belangrijk is om problemen, zoals onveilige situaties en blokkeren van doorgangen, te voorkomen. Men verwacht daartoe van overheden dat investeringen in bewegwijzering, infrastructuur en parkeervoorzieningen plaats zullen vinden.
Wilt u het rapport lezen? Stuur een bericht via het contactformulier, of mail direct naar pieter.dekker@han.nl